Tegeltableau, voorstellende een houtzaagmolen, vervaardigd bij de gleibakkerij van Tichelaar in Makkum door Douwe Klazes in 1808

In het Nederlands Tegelmuseum kun je tijdens de Nationale Molendagen de speciaal daarvoor geopende expositie Molens op tegels zien. Molens zijn onmisbaar in het Nederlandse landschap en al sinds de zeventiende eeuw zijn de vele typen windmolens een geliefd onderwerp voor tegelschilders.

Aanvankelijk zijn het eenvoudige tekeningen in blauw en met duidelijke wieken. Daarna zien we vooral de molen in het landschap afgebeeld, soms gecombineerd met meerdere molens, bootjes en streekdracht. In de laatste twee eeuwen zijn de molentegels vaak kleurig en worden veel reliƫftegels geproduceerd als souvenir.

TM01 07721 1 X
Tegel in tinglazuur, voorstellende landschap ca. 1850-1900

De molen was ook een geliefd onderwerp voor tegeltableaus. In de vorm van werktekeningen van molens, kleurige afbeeldingen en zelfs romantische schilderijen. Die grote variatie is terug te zien in de expositie evenals de vele technieken die gebruikt werden. In vitrines bevinden zich ook enkele Duitse en een Belgische tegel. In de expositie wordt daarnaast uitleg gegeven over de typen windmolens met dank aan De Hollandsche Molen.

13510 11 1 lowres
Tegel van aardewerk met tinglazuur, voorstellende: landschap met man met zak over schouder onderweg naar molen, vervaardigd te Utrecht, ca 1800-1850

Nationale Molendagen op 11 en 12 mei

Op 11 en 12 mei 2024 is het weer VriendenLoterij Nationale Molendag, het grootste molenfeest van Nederland. Honderden wind- en watermolens in heel Nederland openen hun deuren om bezoek te ontvangen.

Op vertoon van de tegoedbon van het Tegelmuseum in het leden- en donateursmagazine van De Hollandsche Molen (editie mei 2024) ontvang je een gratis kopje koffie of thee. Geldig t/m einde van de expositie.

Fietsroute molens in Ede
In de gemeente Ede, waar Otterlo toe behoort, zijn vijf oude windmolens te bezichtigen. Dit zijn de Keetmolen, molen Concordia en de Doesburgermolen in Ede, daarnaast molen De Hoop in Lunteren en de Walderveense molen in Walderveen. Het gaat om korenmolens die bijna allemaal nog in gebruik zijn en regelmatig open voor publiek. Ter gelegenheid van de Nationale Molendagen is een fietsroute inclusief het Nederlands Tegelmuseum samengesteld: https://www.fietsnetwerk.nl/fietsroutes/fietsroute-langs-de-molens-rondom-ede/.

De tentoonstelling is te zien vanaf de Nationale Molendagen 11-12 mei t/m Open Monumentendag 14 september 2024.