Rondleiding door Bolwerk

Deze week bereikte ons het droevige bericht van het overlijden van Piet Bolwerk. Piet Bolwerk, geboren in 1934, was van 1972 tot en met 1999 directeur van het Nederlands Tegelmuseum.

Bolwerk begon in 1954 zijn museumcarrière bij de Stichting Surinaams Museum, een cultuur historisch museum. Na een aantal jaar startte Bolwerk een museale training. Twee jaar lang werd hij opgeleid in Nederlandse musea (bij onder meer Volkenkunde Leiden). Alle aspecten van het museumvak, zoals registreren, fotograferen, documenteren et cetera leerde hij. Bolwerk ging terug naar Suriname waar hij alles in de praktijk bracht. Vier jaar later ging hij weer terug naar Nederland om archeologie te studeren. Totdat hij werd teruggeroepen naar Suriname; hij werd adjunct-directeur en hoofd archeologische dienst van het Surinaams Museum. Kort daarvoor had Piet in Nederland Gré ontmoet, ze trouwden en gingen samen naar Suriname. Helaas was de samenwerking met de andere (Nederlandse) bestuursleden moeizaam, Bolwerk zei hierover in een interview in 2012 ‘hij was een van de laatste slachtoffers van het kolonialisme in Suriname’.

Tegelmuseum 17 foto 0295
Piet Bolwerk spreekt de gasten toe tijdens de opening na de verbouwing in 1982

Bolwerk ging als depotbeheerder aan de slag bij het Gelders Oudheidkundig Contact (GOC), tegenwoordig Gelders Erfgoed. In 1971 hielp het bestuur van het GOC mee een directeur te vinden voor het Tegelmuseum. Piet solliciteerde en werd aangesteld! Uiteindelijk zou Bolwerk 27 jaar lang directeur zijn van het museum. Piet Bolwerk was de eerste directeur, na de oprichter Gerrit Feenstra, van het museum. In 1982 heeft Bolwerk een grote uitbreiding van het museum gedaan gerealiseerd. Daarnaast heeft hij alle jaren de collectie uitgebreid. Met als hoogtepunt de jugendstiltegels en -tableaus uit het Aerdenhoutse huis Kareol. Het tableau met de pauw van Max Laeuger was zijn favoriet. Een andere belangrijke ontwikkeling die Bolwerk doorvoerde, was de registratie van de collectie. Die was niet op orde, eerst heeft hij een kaartensysteem toegepast en rond 1993 was het Tegelmuseum volgens Bolwerk een van de eerste musea die het digitale Q&A-registratiesysteem introduceerde. Piet Bolwerk sloot zijn carrière af met de Martens van Sevenhoven-penning als waardering voor zijn inzet voor het behoud van cultureel erfgoed. In 2006 is Bolwerk benoemd tot de ridder in de orde van Nassau.

Het museum herinnert Piet Bolwerk als een aimabele, bevlogen en aanstekelijke verteller. En als een man die het museum, voortgekomen uit een particuliere verzameling, een professionele basis gaf met zijn praktische instelling en ondanks altijd zeer beperkte financiële middelen.

Wij leven mee met de nabestaanden en wensen de familie veel sterkte toe bij dit grote verlies.

tm03547 Laeuger2