OTTERLO – In de nieuwe tentoonstelling Bezielde Schoonheid. Tegels uit de Art Nouveau in de architectuur wordt de decoratieve rol van keramiek in de art nouveau uitgelicht. Vanaf zaterdag 1 april toont het museum een serie tegeltableaus in combinatie met foto’s van architectuur uit die beroemde kunststroming.

Keramiek speelde in de ontwikkeling van de Nederlandse art nouveau (1895-1914) een belangrijke rol. Veel nieuwe plateelbakkerijen werden in deze periode opgericht, bedrijven waarin artistiek vormgegeven en gedecoreerd keramiek werd gemaakt. Architecten maakten volop gebruik van tegels voor kleurige accenten en blikvangers aan hun gevels.

De tentoonstelling wordt op 1 april geopend door Gerry Poelert, directeur van Cultura Ede. Daarnaast vindt een interview plaats met Wim den Hertog en Jalf Flach, fotograaf respectievelijk auteur van het boek Bezielde Schoonheid. De opening begint om 15.00 uur in het verenigingsgebouw Eben-Haëzer, Kerklaan 6 te Otterlo. Wilt u hierbij aanwezig zijn? Stuur dan s.v.p. een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees hier meer over de tentoonstelling >>