Vogels spreken al duizenden jaren tot de verbeelding. Wanneer de Hollandse tegelindustrie in de zeventiende eeuw tot bloei komt worden er al snel hele series met vogels en bloemen gemaakt. Opvallend zijn vooral de ‘vreemde’, exotische vogels die de tegelschilders zelf waarschijnlijk nooit in het echt gezien hebben. Zij baseren zich op prenten, die meestal niet ingekleurd zijn.

Vreemde vogels papegaai lowres 2

In de tentoonstelling ontdek je tegels met pauwen en kalkoenen, kanaries, papegaaien en struisvogels gecombineerd met uitvergrotingen van tekeningen en schilderijen.

Vreemde vogels struisvogel lowres 2

Vooral in de eeuwen van de grote ontdekkingsreizen, vanaf de vijftiende eeuw, komen bontgekleurde veren en soms zelfs levende vogels van andere continenten voor het eerst naar Europa. Die vogels komen in eerste instantie vaak in de verzamelingen van vorsten, die zich tuinen en parken met bijzondere dieren en planten kunnen veroorloven. Kunstenaars en geleerden maken er afbeeldingen en beschrijvingen van, die door prenten een steeds grotere verspreiding krijgen. Eieren, bonte veren en opgezette vogels komen in het rariteitenkabinet van verzamelaars terecht, naast andere wonderen der natuur, zoals bijzondere schelpen en stenen.

kanariekooi 1900 1925 Utrecht 04122 1

Tegels met pauw en kalkoen, kanaries, papegaaien en struisvogels worden in de tentoonstelling gecombineerd met uitvergrotingen van tekeningen en schilderijen. Zo maakt de Vlaamse arts Anselmus de Boodt rond 1600 een reeks albums met bijna 750 aquarellen van dieren, vogels en planten voor keizer Rudolf II in Praag. Sommige vogels raken in de volgende eeuwen heel erg ingeburgerd, zoals de kanarie die als huisdier gehouden wordt. Tegen het einde van de achttiende eeuw vinden we in veel keukens een tegeltableau van een kanariekooi. De fascinerende vogels inspireren rond 1900 ook kunstenaars van de art nouveau, zoals we zien aan  het tableau van de pauw van Max Laeuger voor huis Kareol in 1908.

Randprogramma
Op 14 en 22 oktober organiseert het museum een lezing en rondleiding rondom de tentoonstelling. Heb je interesse? Lees dan verder >>

De tentoonstelling is te zien tot en met oktober 2022.