van 28 augustus

tegels spelen

Boven 1990, afm. 45x45 cm. Onder 1660 afm. 60x60 cm

tegels muizen 01 tegel vlinders

Haar keramiek, waarvan in ons museum ook een aantal permanent op zaal wordt getoond, heeft ook aandacht gekregen in Engeland. Het wordt uitgebreid vermeld in het door het British Museum gepubliceerde internationale overzicht '5000 Years of Tiles', geschreven door Hans van Lemmen (London 2013).

“Klei is mijn tekenpapier, tegels zijn mijn passie”

“Ik maak geen gebruik van industriële geperste tegels, maar vorm ze zelf uit een roodbakkende chamotteklei. In mijn werk speelt kleurgebruik en ontwerp de hoofdrol. Door zo te werken zijn mijn tegels zeer herkenbaar, dit geeft een eigentijds gezicht aan de ambachtelijke traditie van tegels maken. De tegels kunnen in grootte variëren en het ontwerp kan op een enkele tegel, of op tableaus waarbij het ontwerp dan over meerdere tegels loopt, zodat niet één tegel hetzelfde is. Mijn werk wordt tentoongesteld en verkocht in galeries en musea. Daarnaast ben ik op keramiekmarkten in binnen- en buitenland te vinden, waarbij mijn tegeltableaus diverse malen zijn bekroond. Verder werk ik veel in opdracht”

Het werk van Frouwien Soenveld wordt beschreven in de boeken:

• Nederlandse Tegels 1900-2000 door Jan Pluis,
  • Hedendaagse Keramiek in Nederland door Piet Augustijn,
  • 5000 years of tiles door Hans van Lemmen
  • Tile Envy door Deborah Osburn.