Keramiek speelde in de ontwikkeling van de Nederlandse art nouveau (1895-1914) een belangrijke rol. Veel nieuwe plateelbakkerijen werden in deze periode opgericht, bedrijven waarin artistiek vormgegeven en gedecoreerd keramiek werd gemaakt. Architecten maakten volop gebruik van tegels voor kleurige accenten en blikvangers aan hun gevels.

16 D6

Het Nederlands Tegelmuseum heeft een mooie collectie tegels en tableaus uit die periode, afkomstig uit gebouwen die helaas gesloopt zijn. De oorspronkelijke context en de samenhang met andere vormen van toegepaste kunst is daarbij verloren gegaan. De combinatie van tegeltableaus en foto's van architectuur maakt de samenhang met andere vormen van toegepaste kunst weer duidelijk zichtbaar.

TWV_B1_lr.jpg
Kampen, Oudestraat hoek gasthuisstraat

In 2022 publiceerde Wim den Hertog samen met Jalf Flach een fotoboek over bouwdecoraties in de Nederlandse art nouveau. Een reeks foto’s uit dit boek zijn uitvergroot te zien in de tentoonstelling.

De tentoonstelling is opgesplitst in een aantal thema’s zoals tegelwanden in huis en haard. In de hal bij de entree van woningen werd eindeloos gevarieerd met tegelpatronen voor de lambriseringen. Ook een opvallende trend waren tableaus met sterk gestileerde, zwierige bloemen en kleurige vogels, of met vrouwen als personificatie van beroepen, zintuigen of seizoenen. Het derde thema is Gesamtkunstwerk, waarin tegels samengaan met siersmeedwerk, gepleisterde wandvlakken, glas-in-loodramen en andere decoratieve technieken, wat ook zichtbaar is in het werk van één architect die we uitlichten, G.B. Broekema uit Kampen.

tm07654_1.jpg

De tentoonstelling is te zien t/m 14 april 2024.