Vaste collectie

Slechts tientallen jaren geleden waren handgemaakte tegels een alledaags verschijnsel in de Nederlandse huizen en gebouwen. Nu dit beeld steeds meer verdwijnt, zorgt het Nederlands Tegelmuseum ervoor dat dit oer-Hollands stukje cultuur niet verloren gaat. De voorstellingen op tegels vertellen ons veel over wat onze voorouders bewoog en vormen zo een spiegel van onze geschiedenis.

Natuurlijk besteedt het Nederlands Tegelmuseum ook aandacht aan het productieproces van de tegel; door middel van films, foto’s, tegeltableaus en een expositie van machines, gereedschappen en grondstoffen.

Momenteel zijn via Collectie Gelderland gegevens en afbeeldingen van 723 tegels van het Nederlands Tegelmuseum te vinden, evenals tegels in de verzamelingen van de andere deelnemende instellingen.

logoCollectieGelderland small